20 December 2012

Biskut German

Assalamualaikum.

Ni sambungan buat biskut hari tu. Masak anak-anak Ifa buat biskut coklat tu, dia nak buat biskut german ni jugak. lagipun buat biskut ni mudah sebab tak banyak guna bahan. Tak payah nak terap2 pun, cuma bulat2kan lepas tu tekan dengan garfu je. Lgpun biskut ni sedap, cair dimulut...kakak dan adik memang suka sgt biskut ni.

Sebelum ni Ifa ada buat jugak tapi Ifa tak tambah serbuk koko. Kali ni buat, anak Ifa nak letak serbuk koko pulak sebab diaorg memang suka makan biskut yang ada koko. Resepi ni Ifa jumpa di blog CMG yang sgt2 popular tu. Ifa ada tambah2 memandai sendiri utk biskut german coklat. Mintak halal pada yg empunye resepi ni ye. Ifa copy paste je ye resepi tu kat blog CMG.





BISKUT GERMAN
Sumber: Rima
Sumber diperolehi: Mat Gebu

Bahan-bahan:
125 gram mentega berkualiti tinggi (mat guna Golden Churn juga)
125 gram tepung kentang (boleh beli kat kedai baking)
80 gram tepung halus (mat guna tepung gandum)
40 gram gula aising, diayak - (Ifa tambah 50 gm-sbb koko pahit skit
)
Secubit garam (resipi asal tak letak)
1 1/2 sudu besar serbuk koko - (ni Ifa tambah)
1 sudu teh esen vanila - (ni Ifa tambah)

Cara-cara:
1. Satukan tepung kentang, tepung gandum dan serbuk koko, ayak dan ketepikan. Putar mentega dengan gula aising hingga sebati, masukkan garam dan esen vanila. Perlahan kelajuan dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Rehat kan sekejap.
2. Ambil sedikit adunan (mat guna 1/2 camca besar, sama macam Rima), kemudian bulat2kan dan susuh atas dulang pembakar. Celup garfu dalam air dan tekan atas bebola tadi hingga sedikit leper dan membentuk corak. Buat hingga siap.
3. Bakar dalam oven yang telah dipanaakan pada suhu 175C selama 15 minit (mat tambah lagi 5 minit untuk mendapat biskut yang sedikit garing). Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...